Scratch vs. Code.org: Welke past bij jou?

Computational thinking helpt kinderen logisch nadenken en problemen oplossen. Twee populaire tools om dit te leren zijn Scratch en Code.org. Maar welke is het meest geschikt? Laten we ze vergelijken!

Wat is Scratch?

Scratch is een gratis programmeertaal, speciaal ontwikkeld voor kinderen. Met kleurrijke blokken kan je verhalen, spelletjes en animaties maken. Je sleept de blokjes naar de juiste plek en ziet direct het resultaat.

Voordelen van Scratch

  • Door het gebruik van blokken, is het een heel visueel programma. Het is daardoor makkelijk te begrijpen, zelfs voor jonge kinderen.
  • Scratch wordt wereldwijd veel gebruikt. Als je vast komt te zitten met je programma, heeft Scratch een grote online community waar je hulp en voorbeeldprojecten kan vinden.
  • Met Scratch kun je alle kanten op en je fantasie de vrije loop laten. Of je nu een verhaal wilt vertellen over een ontdekkingsreiziger in de ruimte, een spel wilt maken met een ninjakat, of een animatie wilt creëren van een pratende dinosaurus, het is allemaal mogelijk met Scratch.

Nadelen van Scratch

  • Er zijn niet veel gestructureerde lessen. Het leren gebeurt vaak door trial-and-error en door zelf op zoek te gaan naar informatie. Voor sommige kinderen werkt dat heel goed, voor anderen wat minder.

Wat is code.org?

Code.org is een non-profitorganisatie die computerwetenschappen bevordert. Het biedt gestructureerde lessen en cursussen, van basis tot gevorderd. Kinderen leren door leuke opdrachten en spelletjes. Code.org gebruikt visuele blokken, net als Scratch, maar biedt ook lessen in tekstgebaseerde talen zoals JavaScript.

Voordelen van code.org

  • Code.org biedt een reeks gestructureerde en stapsgewijze lessen die gebruikers op een duidelijke en georganiseerde manier door het leerproces leiden. Elke les bouwt voort op de vorige, waardoor het leertraject logisch en samenhangend blijft.
  • Het biedt een geleidelijke overgang van een visuele programmeeromgeving naar echte programmeertalen, zoals Python en JavaScript. Doordat kinderen al bekend zijn met bepaalde programmeerconcepten, is de overgang minder spannend en natuurlijker.

Nadelen van code.org

  • De gestructureerde lessen betekenen ook dat je minder vrijheid hebt om je eigen projecten te starten. De vaste structuur van Code.org laat minder ruimte voor spontane, creatieve ideeën.

Welke kies je?

Kies Scratch als je:

  • Je jonge kinderen wilt laten beginnen met programmeren.
  • Je de focus wilt leggen op creativiteit en eigen projecten.
  • Je een visuele en intuïtieve tool zoekt.

Kies code.org als je:

  • Je gestructureerde lessen wilt met een duidelijke opbouw.
  • Je kinderen wilt voorbereiden op echte programmeertalen.

Leren programmeren zonder scherm: Spelenderwijs en interactief!

Op een leuke manier leren programmeren, maar niet de hele dag voor een scherm zitten? Dat kan met unplugged activiteiten voor computational thinking. Ze zijn hands-on, interactief en stimuleren probleemoplossend denken.

Unplugged activiteiten zijn educatieve bezigheden waarbij geen computers of digitale technologieën nodig zijn. Kinderen kunnen spelenderwijs leren, terwijl ze actief betrokken zijn bij hun leerproces. Dit helpt hen om moeilijke concepten te begrijpen en toe te passen in andere gebieden. Het fijne aan unplugged activiteiten is dat ze abstracte ideeën tastbaar maken. Kinderen kunnen zo complexe programmeerconcepten echt ervaren, wat hun begrip veel makkelijker maakt.

Een leuke unplugged activiteit voor kinderen is binair bingo. Eerst wordt een activiteit gedaan zoals in dit instructiefilmpje om het binaire getallensysteem uit te leggen. Zodra iedereen het begrijpt, wordt het bingospel gespeeld. De getallen worden zoals gewoonlijk voorgelezen, maar in plaats van gewone cijfers, staan er binaire getallen op de bingokaarten. Kinderen moeten de cijfers omzetten van normaal naar binaire getallen. Als ze het juiste getal hebben, mogen ze het doorstrepen op hun kaart. En als er vals bingo wordt geroepen, wordt er nog steeds een vrolijk liedje gezongen!

Uiteindelijk is het beste van unplugged activiteiten dat het gewoon leuk is! Kinderen hebben plezier tijdens het leren, wat hun motivatie en betrokkenheid vergroot. Zo bouwen ze een sterke basis in digitale vaardigheden op, wat essentieel is in de moderne wereld.

Geïnteresseerd in binair bingokaarten? Stuur een mailtje naar sanne@bitsenbrains.nl

Digitale vaardigheden verplicht: Wat betekent dit?

Computational thinking en digitale vaardigheden worden steeds belangrijker. Daarom worden deze vaardigheden verplicht in het curriculum op basisscholen. Wat betekent dit voor leraren en leerlingen? En hoe kunnen scholen dit het beste aanpakken?

Wat Zijn de Uitdagingen?

Het verplicht stellen van digitale vaardigheden brengt veelgehoorde uitdagingen met zich mee:

  • Veel leraren zijn niet helemaal thuis in digitale vaardigheden. Ze zijn er niet voor opgeleid, en technologie ontwikkelt zich nsel, dus ze moeten voortdurend bijspijkeren. Dat kost tijd en geld, en scholen hebben daar niet altijd genoeg van.
  • Het huidige curriculum zit al aardig vol. Als digitale vaardigheden worden toegevoegd, moeten andere onderdelen misschien worden ingekort of aangepast. Dit is een lastige keuze voor scholen. Het kost tijd en moeite om digitale vaardigheden in het rooster te passen. Dit legt extra druk op leraren en schoolleiders, die al veel werk hebben. Het is een flinke uitdaging om deze nieuwe eisen te combineren met alles wat al op hun bordje ligt.

Oplossingen voor scholen

  • Gebruik van gastdocenten:
    Scholen kunnen gastdocenten uitnodigen om lessen in digitale vaardigheden te verzorgen. De Programmeerschool bijvoorbeeld, verzorgt lesdagen over digitale vaardigheden, van groep 1 tot en met groep 8. Hun vakleerkrachten leren kinderen onder andere over programmeren (met Scratch), hoe computers werken en hoe je slim met internet omgaat.
  • Integratie in het curriculum:
    In plaats van digitale vaardigheden als apart vak te behandelen, kunnen ze worden geïntegreerd in verschillende vakken. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld online bronnen gebruiken om informatie te vinden over historische gebeurtenissen, of een bepaald thema. Bij rekenen kunnen ze met behulp van eenvoudige programma's zoals spreadsheets data verwerken en analyseren. Zo leren ze niet alleen over het onderwerp zelf, maar ook hoe ze digitale tools kunnen gebruiken in hun leerproces.
  • Training voor leraren:
    Leraren moeten de juiste training krijgen. Door middel van cursussen, workshops en professionele ontwikkelingsprogramma's kunnen zij hun competenties op het gebied van digitale technologieën, zoals programmeren en educatieve software, versterken.

Het verplicht stellen van digitale vaardigheden in het basisonderwijs is een belangrijke stap. Het helpt kinderen voorbereiden op de toekomst. Hoewel er uitdagingen zijn, zijn er ook veel oplossingen. Door leraren te trainen, het curriculum aan te passen, en samen te werken met ouders en experts, kunnen scholen ervoor zorgen dat hun leerlingen klaar zijn voor de digitale wereld.